Onderwijscoach en Videocoach

Grip op gedrag

Herken je jezelf hierin?

Je hebt hart voor het onderwijs-vak.
Je bent niet voor niets leerkracht of docent geworden.
Toch merk je dat het regelmatig niet lekker loopt.
Je school voert vernieuwingen door en jij moet daar iets mee


 

 

 

Is dit waar je tegenaan loopt?

Er heerst onrust in de klas.
Leerlingen doen niet wat je vraagt en dat 
geeft een paniekgevoel.
Je voelt je regelmatig gefrustreerd, bezorgd of boos.
Je ervaart werkdruk en vindt het lastig je grenzen te bewaken. 

 

 



 

 

Coaching voor leraren

En is dit wat je wilt?

 

Met zelfvertrouwen en plezier je vak uitoefenen
Ontspannen communiceren met impact
Duurzaam reïntegreren vanuit burn-out 
Inzichten en handvatten om klassenmanagement te optimaliseren

 

Contact opnemen

 

Inzichten, praktische handvatten en inspiratie!

Van negatief en lastig naar positief denken en doen, plezier en succes.

Gebruikmakend van
Expliciete Directe Instructie
NLP
Teach like a Champion  
Roos van Leary
Stephen Covey
Video-coaching
Voice Dialogue
Vijf rollen van de leraar

 

Van handelingsverlegen naar vaardig

Er zijn groepen of leerlingen waar je de grip op verliest. Er heerst onrust in de klas en leerlingen doen niet wat je vraagt.
Dat geeft een paniekgevoel. Je bent zoekende naar handvatten, tips en advies hoe je bij leerlingen gewenst gedrag oproept.
Je wil als leraar echt stáán voor de klas zodat leerlingen zich met vertrouwen laten leiden.

Het juiste doen op het goede moment, óók in de ogen van de leerling(en)

Leraren die ik coach:

  • de startende leraar in zijn zoektocht: ‘wie ben ik als leraar en wat kan ik voor deze groep/leerling betekenen.’
  • de invaller op zoek naar: handvatten, tips en advies om leerlingen ‘mee’ te krijgen.
  • de ervaren leraar die zich veder wil ontwikkelen: communicatieve weerbaarheid, activerende didactiek, soepel klassenmanagement, adequaat regie in handen nemen én houden.
  • de leraar met een dreigende burn-out.
  • de leraar die re-ïntegreert.

Veel voorkomende vraagstukken en thema's:

  • Ik heb last van gedoe’ in mijn klas
  • Ik kom niet uit met mijn lesplanning
  • Leerlingen houden zich niet aan de klassenregels
  • Leerlingen vragen negatieve aandacht
  • Ik moet lang wachten tot het stil wordt
  • Ik twijfel of ik het lesgeven nog wel aankan
  • Ik vind het lastig om met mijn duo samen te werken
  • Ik voel me vaak moe en soms uitgeput
  • Ik wil alles heel goed doen

Vanuit mijn ervaring als leraar én coach, doorzie ik kwaliteiten en knelpunten snel. Dat dit een pré is wordt door leraren die ik coach bevestigd;
“Ellen snapt waar ik tegenaan loop én weet waarover ze praat.”

Wat zijn de resultaten:

  • Inzicht, tips, gerichte praktische steun hoe de regie te voeren op regels en routines. Warm waar het kan, zakelijk als het moet.
  • Vergoot je zelfvertrouwen: het ‘juiste’ doen op het goede moment, óók in de ogen van de leerling(en).
  • Vergroot je veerkracht; omgaan met werkdruk, goede balans vinden tussen geven en nemen.
  • Zicht op het effect van je handelen m.b.v. videobeeld.
  • Experimenteren en leren: welk gedrag brengt je het dichtst bij je doel?
  • Ontdekken waar je al je heel goed in bent en hoe dit toe te passen in andere context. Beter worden waar je al goed in bent!