Je gaat het pas zien als je het doorhebt

Herken je jezelf hierin?

Je hebt hart voor het onderwijs-vak.
Je bent niet voor niets leerkracht of docent geworden.
Toch merk je dat het regelmatig niet lekker loopt.
Je school voert vernieuwingen door en jij moet daar iets mee


 

 

 

Is dit waar je tegenaan loopt?

Er heerst onrust in de klas.
Leerlingen doen niet wat je vraagt en dat 
geeft een paniekgevoel.
Je voelt je regelmatig gefrustreerd, bezorgd of boos.
Je ervaart werkdruk en vindt het lastig je grenzen te bewaken. 

 

 



 

 

Coaching voor leraren

En is dit wat je wilt?

 

Met zelfvertrouwen en plezier je vak uitoefenen
Ontspannen communiceren met impact
Duurzaam reïntegreren vanuit burn-out 
Inzichten en handvatten om klassenmanagement te optimaliseren

 

Contact opnemen

 

Inzichten, praktische handvatten en inspiratie!

Van negatief en lastig naar positief denken en doen, plezier en succes.

Gebruikmakend van
Expliciete Directe Instructie
NLP
Teach like a Champion  
Roos van Leary
Stephen Covey
Video-coaching
Voice Dialogue
Vijf rollen van de leraar

 

Video Coaching voor leraren

Videocoaching helpt je om bewust te worden van je lichaamstaal. Je leert hoe je er grip op kan krijgen, er regie over kan voeren.
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Woorden worden ondergeschikt aan wat je uitstraalt.
Ik help de leraar om ontspannen en energiek les te kunnen geven. Een leraar die stáát, voor de klas, heeft leerlingen die zich met vertrouwen laten leiden.

Het juiste doen op het goede moment, óók in de ogen van de leerling(en)

Veel voorkomende vraagstukken:

  • Ik heb last van ‘gedoe’ in mijn klas.
  • Ik kom niet toe aan de lesplanning; leerlingen vragen negatieve aandacht.
  • Leerlingen houden zich niet aan de klassenregels.
  • Leerlingen reageren veel op elkaar.
  • Ik verlies leer-tijd door het wachten tot het stil is.
  • Ik kom niet binnen bij die ene leerling
  • Ik wil groeien in mijn rol als leraar

Werkwijze

  • In het intakegesprek vertelt de leraar waar hij/zij mee worstelt. Samen stemmen we af waar de leraar naar wil kijken. De leraar formuleert zijn/haar ontwikkelingsvraag. Op een afgesproken moment wordt in de klas ong. 20 min gefilmd. Aansluitend volgt een nagesprek waarin o.m. enkele fragmenten nabesproken worden die relevant zijn voor de ontwikkelingsvraag.
  • De leraar ziet wat er al goed gaat en op welke manier hij/zij aan de ontwikkelingsvraag kan werken. De leraar heeft enkele weken om met verkregen inzichten, tips en praktische handvatten te experimenteren in de klas. De leraar krijgt de opname ook en reflecteert zelf op  zijn handelen.
  • Er wordt opnieuw een opname gemaakt om te zien wat het resultaat is van de inzet van de leraar, Dit proces wordt herhaald net zo lang tot de leraar zelf tevreden is.

Soms kunnen kleine gedragswijzigingen al bijdragen aan een positieve en veilige groepssfeer.
Gedrag lokt gedrag uit. Als jij je gedrag verandert roep je gedrag bij de leerling(en) op wat je wél wil!

Wat zijn de resultaten

  • Inzicht in effect van je handelen door bespreking van filmbeelden
  • Tips en praktisch handvatten hoe regie te voeren op regels en routines. Warm waar het kan, zakelijk als het moet.
  • Experimenteren én leren om dàt gedrag te kiezen wat je het dichtst bij je doel brengt.
  • Gerichte praktische ondersteuning op wàt, hoe en wanneer je iets zegt
  • Reflectie op ‘wat al wél werkt’ en hoe dit toe te passen in andere context.Altijd met focus op vergroten van zelfvertrouwen in eigen kunnen en beter worden waar je al goed in bent!